Scandinavian Mountain Men

Find injun

Journals / Rocky Mountain Fur Trade Journey -2017

Hemresa  2017-08-07

Dag 20-21 9/7-10/7

Efter frukost på en restaurang inne på rendezvous, ja det finns till och med restauranger inklädda i vit canvas, tog vi ett sista farväl för denna resa till flera av våra vänner. Därefter rullade bilen via Cache Valley mot Salt Lake City och vår huvudvärd, vän och broder Teton Todd Glover.

Härefter handlade det mesta om packning och väntan. Extra väskor köptes in, de sista dollar-sedlarna handlades upp, och slutligen tog vi ett tårdrypande farväl av familjen Glover som åter ställt upp utöver det vanliga för halvtokiga skandinaver i skinnklädder. Kvar lämnades en styck kritpipa, en oöppnad flaska whiskey och ett kilo gröna kaffebönor. De står nu i tryggt förvar till nästa gång någon av oss får möjlighet att åka västerut.

I skrivandets stund sitter vi nu på sista flyget mellan Amsterdam och Köpenhamn. Nu vill vi hem. Hem till våra älskade familjer som stöttat och gjort det möjligt även för en småbarnspappa att få leva ut sitt udda ego-intresse.

Landar om 40....

RMNR... på riktigt   2017-08-07

Dag 19 8/7

Montpelier, Idaho. Upp tidigt. På med skinnkostymen. Flottig frukost på Ranch Hand Trailstop. 30 minuter i bil till RMNR.

RMNR är ett gigantiskt rendezvous av det mer kommersiella slaget. En riktig buckskinnerträff med hundratals deltagare. Vit canvas överallt. Shoppinggata kallad "traders row" som tog någon timme att snoka igenom.

Shoppingen uteblev dock med några få fynd som undantag. Höjdpunkterna bestod istället av de människor vi mötte. Återigen visade sig den Amerikanska gästfriheten från sin bästa sida med kall dryck och mer eller mindre intressanta samtal. Extra roligt var det att äntligen få träffa Tom och Red Badger från Tyskland som gjort en resa lik vår med hästar AMM och nu RMNR. Hoppas på fortsatt samarbete i framtiden.

Vi fick även äran att träffa självaste David Wright som på sätt och vis är en de skyldiga bakom dessa tre skandinaviska mountain men. Hans konst har varit en otrolig inspirationskälla genom åren.

Vi tog tidig kväll och rullade ut våra bedrolls bakom bilen. Delvis av snålhet, delvis av praktiska själ.

RMNR… typ  2017-08-07

Dag 18 7/7

Förmiddagen tillbringades vid museet med vår svenska vänner och AMM. Under just
denna helg presenteras årligen en ny skrift i serien Rocky Mountain Fur Trade Journal.
Författarna till respektive avsnitt föreläser om sina texter. AMM håller demos om allt
från utrustning till hästar och bäverjakt. Michael "Bad Hand" Terry visade sig vara
genuint duktigt föreläsare om livet som prärieindian under 1800-talet.

Själva fick vi bidra i form av intervjuer med irländska BBC som gör en dokumentär
om irländaren och pälshandlaren Robert Campbell, vars ättling jag och Micke träffade
första gången i Skottland 2014 och nu återsåg i Klippiga Bergen. Får se om vi dyker
upp på tv.

Vid lunch tog vi åter farväl och begav oss mot resans bästa burgare i Bondurant.
Planen var att köra hela vägen till Rocky Mountain National Rendezvous (RMNR). Men
orken fanns bara inte. Vi var så slitna allihop att resans andra motellnatt kändes
livsnödvändig.

Grand Tetons & Pinedale   2017-08-07

Dag 17 6/7

Vaknade vid stranden av Popo Agie. Nakenbad, bortsta tänderna, kaffe med surf på
donken. Börjar verkligen kännas som rutin.

Första stopp blev Riverton och 1838 års rendezvousplats. Efter frukost på lokal diner
rullade vi vidare västerut mot Jackson Hole och Teton-bergen. En av de vackraste
platser jag besökt. Vi tog oss ner till vad som kallas Schwabaschers landing för att
barfota vada ut i Snaker river och fotografera de tre berömda topparna.

Näst på tur blev turisthålan Jackson där vi trängde oss fram för museibesök och
souvenirshopping. Besöket avslutades med snabblunch från Maverick innan vi ställde
GPS:en på Museum of the Mountain Man i Pinedale Wyoming.

Väl framme kontaktade vi tre ytterligare Svenskar. Far och son Nilsson och Rolle
mötte oss på deras hotell. Vi tog några kalla och förhörde varandra om våra
respektive resor. Deras, med fokus på just Pinedale och det rendezvous och stadsfest
som hålls där hade just börjat.

Vi sa på återseende och rullade till museet där vi fick ett varmt välkomnande från
våra bröder i AMM som kamperade där. Vi svidade om, slängde ut våra bedrolls och
åt, drack och umgicks till sömnen tog över.

MFT and the Oregon Trail   2017-08-07

Dag 16 5/7

Prick klockan 08.00 efter frukost i Chadron stod vi redo utanför Museum of the Fur
Trade. Samlingarna gicks noggrant igenom och fotodokumenterades. James hade
som tur var tid för oss även denna dag och han hjälpte oss med svar på frågor och
hämtade föremål som vi saknade i den publika utställningen. Ett helt fantastiskt
besök.

Vid 11-snåret kände vi oss mogna för lunch och fortsatt färd västerut. Från Chadron
åkte vi så mot Casper och insåg där att vi hade gott om tid att haka på Oregon-leden
ytterligare en bit.

Independence rock, devils gate och split rock var några av de kända landmärken som
passerades. Resan slutade vid en camping utanför Landet Wyoming. Här ligger vi nu
bredvid Popo Agie och inväntar sömnen och en morgondag med fullspäckat schema.

Independence Day   2017-08-07

Dag 15 4/7

Tidig avfärd söderut över en böljande prärie. Här svänger inte vägarna i onödan. Tror
vi gjorde två svängar på typ 15 mil. Frukost intogs i närheten av Spearfish South
Dakota. Därefter ett snabbstopp i Deadwood och vidare till Rapid City och Prairie Edge
som är en butik/galleri för hantverk, råmaterial, konst och allsköns krimskrams med
indiantema deluxe. Temperaturen åter uppe på asvarma 35+.

Nästa stopp blev Hotsprings för lunch och dessvärre stängda antikhandlare pga 4 Juli.
Vi rullade med andra ord vidare direkt till Chadron och Museum of the Fur Trade som
får ses som ett av resans huvudmål.

James Hanson (med utsprung från bl a Sävsjö) tog emot oss bakom kulisserna där vi
fick detaljstudera Standish-fällor och diskutera nördiga detaljer med en av, om inte
den främsta experten på området.

Lyxigt nog fick vi tillstånd att sova på museets bakgård. Så där ligger vi i skrivandets
stund. Mellan museet och den bevarade handelsposten som drevs av James Bordeaux
1837-1876. Asagrymt! Imorrn blir det total inventering och fotodokumentation av
samlingarna.

Ft Union  2017-08-07

Dag 14 Måndag 3/7

Efter en sketen natt i ett varmt rum med alldeles för mjuka sängar för oss som nu
vant oss vid att sova på backen körde vi raka spåret till Ft Union. Först trodde vi
anläggningen var stängd. Men efter en stund insåg vi att temperaturen på ca 35
grader höll alla rangers kvar i besökscentret med AC. Vi hade helt enkelt glömt att
känna på dörren...

Med hjälp av våra AMM-bröder Leif Halvorson and Rod Lassey som vi träffade för
lunch fick vi en rundvisning deluxe. Förutom guidning i de publika delarna fick vi även
klättra upp på vinden, och genomgång av de arkeologiska samlingarna i källarens
valv. Så häftigt!

Med en termometer som närmade sig 40 och en känsla av tidsbrist inför resterande
biltur beslöt vi oss för att hoppa över några närliggande besöksmål ock istället kötta
söderut över prärien tills temperatur och campingmöjlighet dök upp. En natt i
Bowman i North Dakota blev resultatet.

Looooong drive  2017-08-07

Dag 13 Söndag 2/7

Transportdag. Målet var att ta sig från Missoula till en camping så nära Ft Union som
vi orkade köra.

På vägen gjorde vi ett par stopp i bl a Three Forks, Bozeman och Pompays Pillar för
såväl shopping som historisk fortbildning.

Framåt kvällen närmade vi oss ett åskoväder som seglade fram över prärien. Vi
beslutade oss därför för att spendera en natt på schabbigt motell i Miles City. Kvällens
höjdpunkt blev bira och burgare på Montana Bar som bevarats i sekelskiftesstil
inklusive kulhål.

Four Winds  2017-08-07

Dag 12 Lördag 1/7

Vaknade tidigt. Myggen hade lugnat ner sig. Eftersom vi legat precis bredvid
Bitterroot River stod snart tre nakna skandinaver och tvagade sig i strömmen.

Efter någon timmes bilgärd befann vi oss på en diner i den lilla byn St. Ignatius. Tre
kaffemuggar senare anlände så Rodney Douglas med flickvän för gemensam frukost
och avfärd mot Four Winds Trading Post. Denna gamla handelspost mitt i Flatheadreservatet
ägs och drivs av Preston Miller. En man med en ENORM privat samling av
indian och pälshandelsrelaterade föremål. En capot, sashar i mängder, knivar, mm
mm mm mm allt original och från tidigt 1800-tal gicks igenom, klämdes på och
kändes på.

Framåt eftermiddagen beslutade vi vimmelkantiga av alls intryck att äta lunch.

Som grädde på moset avslutade Rod vår gemensamma dag med en tur genom
National Bison Range där vi slutligen tog farväl av våra värdar.

Tre trötta trappers rullade slutligen ut sina filtar på KOA Missoula som är en kedja
campingplatser med mycket god service.

Road trip begins  2017-08-07

Dag 11 Fredag 30/6

Natten spenderades hos Ken Stanley i Pocatello. Efter gemensam frukost rullade vi
norrut till Dillon Montana. Där intogs lunch och besök hos sadelmakare och Patagonia
outlet genomfördes.

Färden drog sedan vidare västerut upp i bergen. Spökstaden Bannok, Big Hole och
Bitterroot valley fors igenom innan vi landade i Lolo söder om Missoula. Myggen var
fruktansvärda och kvällen var varm. Det blev en kamp mellan syre och rädslan för
myggbett.

AMM Rendezvous  2017-07-02

Dag 4-10

Så svårt att beskriva i korta ordalag.

Vi kom lördag eftermiddag och lämnade torsdag morgon. Under denna tidsrymd inmundigades en mängd olika mer eller mindre exotiska gastronomiska upplevelser så som wapiti och hembränt (utan vår vetskap. Jag och Micke hann besöka så gott som alla läger, prata med nästan alla deltagare (89 st inskrivna på onsdagen), två korta ridturer, otaliga promenader för nöje eller kånkande. Stämningen är näst intill obeskrivlig och detaljerna något luddiga vad gäller datum och tid.

På tisdag eftermiddag inträffade en av resans höjdpunkter. Känslan när Jens red in var så märklig. Både jag och Micke fick tårar i ögonen. WAUGH!! utropades i tid och otid innan vi äntligen var samlade alla tre...PÅ RENDEZVOUS I KLIPPIGA BERGEN! WAUGH!!

Onsdagen som sedan följde var den enda dagen med fasta hållpunkter så som Grand Council, gemensam mat, auktion och fri bar som dock fick nyttjas med måtta då hemfärd (bortafärd?) väntade tidigt torsdag morgon.

Torsdagsmorgonen gick åt innan Jens, Micke, Todd, Mari och jag själv satt tillsammans i jättepickuppen påväg tillbaka mot SLC, hyrbilen och väntande roadtrip.

Sebastian Scheler

Day 3, Heading for rendezvous  2017-07-01

Vi vaknade vid femtiden på Todds gräsmatta. Vid sju intogs frukost på "Jim's" innan vi åkte för att proviantera. Packningen justerades och lastades, och någon timme senare var vi på väg.

Första stopp blev Evanston Wyoming för att även fylla på med alkohol och tobak för fem dagar på rendezvous.

Några timmars skumpande på småvägar, grusvägar och någon form av "bil-stig" tog oss slutligen till Spring Creek och AMMs rendezvous.

Sage brush, friends, whiskey, moonshine, Burn Spoon playing, brotherhood, more whiskey, tobacco, one more zip of moon shine, looking at the stars....

Resan dit  2017-06-24

Dag 1
Då Jens lämnade Skandinavien redan den 21/6 för att hinna med sin ritt in till AMM:s rendezvous blev det jag och Micke som utan dansk checkade in på Quality Hotel View i Hyllie kvällen den 22/6. Bums i säng!

Dag 2
03.00 ringde klockan och vi skyndade oss så gott som två sömngångare kan till pendelstationen. 12 minuter senare stod vi i terminalen på Kastrup. Checka in, lämna in baggage, säkerhetskoll, väntan utanför gaten, boarda, flyga och landa.

I jakt på billig biljett lyckades vi få liten extratur över Europa. Först Köpenhamn-Paris, sedan Paris-London, och slutligen London-Salt Lake City. Allt flöt på utan komplikationer.

Vid 1800 lokal tid landade vi så äntligen och mottogs med varma kramat av Teton Todd Glover. Han kastade in oss och packning i sin bil för en kortare tur till familjens villa i Riverton söder om SLC.

Trötta och slitna åt vi lite mat, tjöta lite skit och förberedde packningen inför morgondagen där AMM National Rendezvous väntar.

Ligger i skrivandets stund på Todds gräsmatta med stjärnhimlen över mig. Micke snarkar.... nepp han är vaken. Klockan är 04.00;)

The planning stage  2017-05-10

The adventure is closing in! Tickets and rental car….✓!

Once again a few hardy SMM, and in this case also AMM members travel toward the sunset, the United States, the Rocky Mountains and our brothers of the AMM.

This time there’s three of us (might even become four), all suffering from a rare but chronic fur trade history obsession disorder.

The decision, or at least ambition, for another western fur trade trip was founded almost a year ago. We have all done this before. Spent prime moccasin time in the Rockies that is. Unique for this trip is our number. For the first time three of us are traveling together.

After a year of dreaming, planning and saving money, our plan for this trip can be boiled down to four main ingredients.

1. Primitive ride to the AMM Nationals
Jens joins a trapping brigade heading toward the rendezvous for 4-5 days.

2. AMM National Rendezvous
The AMM, or the American Mountain Men, organizes their 2017 National Rendezvous up in the mountains outside Montpellier, Idaho. Mike and Char will arrive there together with their good friend and old sponsor Teton Todd. After a few days we expect to see Jens’ brigade move into camp, and our Scandinavian trio will be complete for the first time on American soil.

3. Fur Trade Road Trip
A more or less open chapter. The basic plan is to make a short round trip covering close to 4000 km. Four Winds Trading Post, Northern Montana, Fort Union, Upper Missouri, Rapid City, Black Hills, Museum of the Fur Trade, Oregon trail, Independence Rock, South pass, Jackson hole, Green River, Museum of the Mountain Man are a few of the places we intend to visit.

4. Rocky Mountain National Rendezvous
A huge rendezvous of the commercial pre-1840 kind. The 2017 edition will also be in the vicinity of Montpellier; Idaho.

The Scandinavians are coming! Waugh!